حفاظت گفتار نگهبانان محله

 

رازداری

    رازداری یکی از موارد بسیار مهم برای پلیس محله است که اگر در محلی برای حراست و نگهبانی گمارده شده، دسترسی به اطلاعاتی دارد که اگر به موقع و به‌جا این اطلاعات را مطرح نکند، باعث بروز مشکل و در برخی موارد خسارت جبران ناپذیر می‌شود.

نگهبان محله بنا به مقتضیات شغلی خود از مدیریت، کارکنان، هیئت مدیره، مدیران مؤسسه و همکاران، مطالبی را می‌شنود که باید این اسرار را در سینه خود حفظ کند و در جای خودش مطرح کند.

جمله معروفی است که «راز تو اسیر توست اگر آن را بازگو کنی، تو اسیر او می‌شوی» نگذاریم اسیر رازهایمان شویم. رازها را به اسارت بگیریم. زبان سرخ را حبس کنیم قبل از اینکه سرمان بر باد رود.

مرکز انتظام ناجا بنا به وظیفه نظارتی خود برای کنترل مؤسسات، بازرسانی اعزام می‌کند و بخشنامه‌هایی صادر می‌کند که اجرای آن‌ها برای همه مؤسسات ضروری است. یکی از تأکیدات مرکز انتظام و یگان‌های متناظر در فرماندهی های انتظامی استان‌ها که تحت عنوان معاونت امور حفاظتی و مراقبتی وظیفه هدایت و نظارت را انجام می‌دهند، حفظ اسرار است.

پرحرفی

پرحرفی یکی از آفات نگهبانان است که سفره دل خود را پیش هر کس باز می‌کنند. بعضی از نیروهای حفاظتی و مراقبتی حتی مسائل شخصی خانوادگی را نیز مطرح می‌کنند که در مواردی باعث بروز مشکلاتی برای خودشان شده است.

خودنمایی

خودنمایی از دیگر آفات نگهبان محله است که برای مهم جلوه دادن شغل خود، اقدام به افشای اطلاعات می‌کنند و اسرار شغلی را بیان می‌کنند که خود را مهم جلوه دهند. این موضوع علاوه بر ایجاد مشکل، مجموعه را در معرض خطر قرار می دهد.

غفلت

غافل شدن و سادگی نیز از دیگر آفت‌های شغلی نگهبانان و پلیس‌یاران است. پلیس‌یاران مؤسسات به علت اعتماد نابجا اقدام به بیان اطلاعاتی می‌کنند که باعث دردسر و بعضاً آسیب رسیدن به خود و یا مجموعه تحت حفاظت می‌شود.

در گزارش واصله از یک شرکت بازرگانی، پیک شرکت نزد یک کارگر بیان می‌کند که فردا برای دریافت دلار عزیمت خواهد کرد و کارگر هم با یک باند خلافکار ارتباط داشته، آدرس محل را ارسال و با قمه، پیک را مجروح و دلارها را به سرقت می‌برند.

زیرپاکشی

در بعضی مواقع نگهبان محله توسط عناصر مغرض و هنجارشکن مورد زیرپاکشی قرار می‌گیرند و جزئیات پروژه محل حفاظت را از زبان نگهبان حاضر می‌کشند و نقاط ضعف و آسیب‌پذیری‌ها را شناسایی و در فرصت مناسب به پروژه صدمه می‌زنند و اقدام به سرقت یا خرابکاری می‌کنند.

دوستی‌های محفلی

در بعضی از پروژه‌ها نگهبانان و پلیس محله با کارگران و سایر افراد پروژه طرح دوستی می‌ریزند و در محافل دوستانه مثل استعمال قلیان یا مواد مخدر و یا حتی رفت‌وآمدهای غیرمتعارف، باعث افشای اطلاعات و اخبار محل خدمت می‌شوند و باعث وارد شدن خسارت به پروژه می‌شوند. نگهبان و پلیس‌یار که زیر نظر نیروی انتظامی خدمت می‌کند احترام همه را دارد ولی از دوستی‌های غیرمتعارف پرهیز می‌کند و حد و حدود را نگه می‌دارد تا از این ناحیه دچار آسیب نشوند. در پایان حدیثی از امام معصوم برای حسن ختام اشاره می‌کنیم که به عنوان الگوی کار حفاظت و مراقبت نصب‌العین قرار گیرد.

لِسَانُ الْعَاقِلِ وَرَاءَ قَلْبِهِ، وَ لِسَانُ الْأَحْمَقِ امام قلبه.

زبان عاقل در پشت قلبش و زبان احمق در جلو قلبش قرار دارد.

Print
0 نظرات
رتبه بندی این مطلب:
3/4

دسته ها: اخبار, حفاظت الکترونیکتعداد نمایش ها: 2580

کلمات کلیدی:

برای دادن نظر لطفا وارد شوید و یا ثبت نام کنید

انتخابگر پوسته

طراحی سایت