جایگاه مؤسسات حفاظتی مراقبتی در قانون (بخش پنجم)
حریم ایمن ثاقب

جایگاه مؤسسات حفاظتی مراقبتی در قانون (بخش پنجم)

انتظامات

جایگاه مؤسسات حفاظتی مراقبتی در قانون

بخش پنجم: مرکز انتظام

برابر بند 3 ماده 5 آئین‌نامه ماده 122 قانون برنامه چهارم توسعه « بخشی از (یکی از رده‌های ستادی راهبری) پلیس پیشگیری ناجا است که صدور مجوز فعالیت و بستر‌سازی و تسهیل‌گری در فعالیت مؤسسات خدمات حفاظتی و مراقبتی مندرج در این آیین نامه و اعمال کنترل و نظارت دقیق بر فعالیت آنها را (در استانها و شهرستانها توسط رده مربوط) بر عهده دارد».

طبق این ماده، مرکز انتظام ناجا جهار وظیفه اصلی

1- صدور مجوز فعالیت

2- بسترسازی فعالیت ها

3- تسهیل گری در انجام وظیفه   و

4- اعمال کنترل و نظارت دقیق بر فعالیت موسسات

را بر عهده دارد.

بسترسازی فعالیت ها دومین وظیفه مرکز انتظام است. در راستای بستر سازی موارد زیرمطرح است:

  1. مرکز انتظام با تنظیم آیین نامه ریل گذاری مورد نیاز نگهبانان و چگونگی بکارگیری،شرایط و ویزگی های آنان را تعریف می کند. در این رابطه یکی از موارد مهم که بستر تخصصی کار را فراهم نمود تنظیم آیین نامه انضباطی نگهبانان با موافقت وزارت کار و امور اجتماعی می باشد. این آیین نامه واقعا گره گشای کار موسسات است چون ماموریت موسسات حفاظتی کاملا متفاوت از بقیه شرکتها و کارخانه ها و نهادهای عمومی است و نیاز به وضع مقررات تخصصی دارد. ابلاغ این آیین نامه بستر مناسب فعالیت را ایجاد و نحوه رفتار با نیروها را باز تعریف می کند.
  2. از بسترهای فعالیت موسسات جهت امر نگهبانی و حفاظت، طیف وسیع صنوف مختلف جامعه است. نیروی انتظامی ارتیاط مستقیم با صنوف دارد و آنها را به استفاده از ظرفیت موسسات ترغیب می سازد. علاوه بر صنوف، اشخاص دیگر نیز به طور طبیعی برای رفع نیاز امنیتی خود به مراکز پلیس مراجعه می کنند و پلیس نیز بستر همکاری با موسسات را فراهم می سازد که باعث افزایش احساس امنیت در جامعه می شود.
  3. بستر دیگر که مرکز انتظام برای امنیت و حفاظت از طریق موسسات فراهم ساخته، تهیه و توزیع تجهیزات امنیتی و حفاظتی است. این فعالیت به دو طریق جامه عمل می پوشد که یک روش واگذاری برای حمل و استفاده اشخاص است و پس از برسسی صلاحیت، با صدور کارت مجوز صورت می پذیرد.روش دوم واگذاری به موسسات حفاظتی مراقبتی است که در اختیار نگهبانان قرار داده می شود و فقط برای استفاده در پروژه است و اجازه خروج از منطقه تعریف شده را ندارند.
  4. از دیگر بسترهای فعالیت موسسات، صدور کارت شناسایی مدیران و پلیس یاران است. این فعالیت باعث جلوگیری از سوء استفاده افراد سودجو و اطمینان مردم از هویت مدیران و پلیس یاران می شود.
  5. بستر دیگر موسسات که مرکز انتظام فراهم نموده، گستره جغرافیایی خدمات است که بدون محدودیت جفرافیایی امکان انجام اقدامات حفاظتی مهیا شده و رده های متناظر در استان ها موظف به پشتیبانی عملیاتی از موسسات هستند.

 

مطلب قبلی جایگاه مؤسسات حفاظتی مراقبتی در قانون (بخش چهارم)
مطلب بعدی جایگاه مؤسسات حفاظتی مراقبتی در قانون (بخش نهم)
Print
1620 رتبه بندی این مطلب:
4/5
برای دادن نظر لطفا وارد شوید و یا ثبت نام کنید

انتخابگر پوسته

طراحی سایت