جایگاه مؤسسات حفاظتی مراقبتی در قانون (بخش ششم)

بخش ششم : مرکز انتظام ( تسهیل گری)

 

برابر بند 3 ماده 5 آئین‌نامه ماده 122 قانون برنامه چهارم توسعه « مرکز انتظام بخشی از (یکی از رده‌های ستادی راهبری) پلیس پیشگیری ناجا است که صدور مجوز فعالیت و بستر‌سازی و تسهیل‌گری در فعالیت مؤسسات خدمات حفاظتی و مراقبتی مندرج در این آیین نامه و اعمال کنترل و نظارت دقیق بر فعالیت آنها را (در استانها و شهرستانها توسط رده مربوط) بر عهده دارد».

طبق این ماده، مرکز انتظام ناجا جهار وظیفه اصلی

1- صدور مجوز فعالیت

2- بسترسازی فعالیت ها

3- تسهیل گری در انجام وظیفه   و

4- اعمال کنترل و نظارت دقیق بر فعالیت موسسات

را بر عهده دارد.

سومین وظیفه مرکز انتظام تسهیل گری در انجام وظیفه است . در خصوص این وظیفه موارد زیرمطرح است:

 

تسهیل گری چیست؟

تسهیل گری کمک به یک فرد یا گروه یا سازمان برای تصمیم‌گیری است. کمک برای اینکه آن‌ها می‌خواهند چه چیزی را با کمک یکدیگر به دست آورند؟ چگونه می‌خواهند این کار را انجام دهند؟

مرکز انتظام و رده های متناظر در فرماندهی انتظامی استان ها موسسات را یاری می کند تا فعالیت موثرتری داشته باشند، همکاری بین آنها افزایش یافته و هم افزایی ایجاد شود.

کلانتری که از طریق تعامل بین ساختار و فرایند مشارکت ایجاد می کند و بدین طریق گروه را قادر می سازد تا عملکرد موثرتری داشته و تصمیماتی با کیفیت بهتر بگیرد.

مرکز انتظام  موسسات را برای ایفای بهتر تفکر و عملکرد حمایت می نماید. برای تحقق این کار، مدیران موسسات را به مشارکت کامل، درک دوطرفه و سهیم شدن در تصمیم گیری ها از طریق کارگروه های تخصصی تشویق می کند.

مرکز انتظام پلیس پیشگیری ناجا نقش اساسی در ارزیابی موسسات دارد و نظارت دارد که مدیران عامل به حاشیه کشیده نشوند، مراقبت می کند که موسسات در مقابل یکدیگر قرار نگیرند و یکدیگر را خنثی نکنند.

پلیس پیشگیری از طریق معاونت های امور حفاظتی و مراقبتی استان ها با ایجاد فضای مشارکتی برای هر موسسه فرصتی مناسب برای همکاری و نوآوری خلق می کند و  فرایند را آسان تر و راحت تر می کند.

 

تکنیک‌های تسهیل گری مرکز انتظام

تکنیک های تسهیل گری تکنیک‌هایی هستند که با برخورداری از آن‌ها فرصت‌ها و امکاناتی را برای موسسات فراهم می آورد تا پیشرفت ‌کنند و بتوانند وظایف خود را در این بازار پر تلاطم به انجام رسانند. تنظیم دستورالعمل‌ها، انعطاف‌پذیری‌، گوش ‌دادن فعال و مدیریت زمان نمونه‌هایی از مهارت‌هایی هستند که توسط مرکز انتظام به موسسات منتقل می شود.

 

نقش مرکز انتظام به عنوان تسهیل‌گر، این است که کارگروه های مختلف متناسب با ماموریت موسسات را با حضور خود مدیران و صاحب نظران موسسات سازمان‌دهی کند و هدف مشترکی تعریف کند که همه بتوانند در آن شرکت کنند؛ سپس گفت‌وگو را به سمت هدف مشترک فراهم می سازد. هدف اصلی مرکز انتظام این است که بدون ورود به حوزه کاری، با تشویق به مشارکت و خلاقیت موسسات را به سمت هدف هدایت کند.

اهمیت تسهیل گری مرکز انتظام پلیس پیشگیری ناجا

  سه دلیل اصلی اهمیت تسهیل‌گری در اینجا عنوان می شود.

کمک‌ کردن به حل تعارضات:

این نقش مرکز انتظام واقعا مفید است. گاهی دیده شده موسسه ای بخاطر منافع خودش اصول کاری را زیر پا می گذارد و حتی با نرخی بسیار پایین میدان را از رقیب می گیرد و با پرداخت حقوق زیر حد نصاب قانونی حیثیت کاری را صدمه می زند و صحنه را به صورت نادرست از رقیب می گیرد. در اینجا نقش مرکز انتظام اهمین ویژه ای دارد و با ورود به موضوع نعارض منافع نادرست را با ریل گذاری و تذکر برابر ضابطه به مسیر صحیح رقابت هدایت می کند.

 

2- کمک به پیشرفت جامعه هدف

در این زمینه مرکز انتظام برای ارتقای امنیت جامعه زمینه پیشرفت موسسات را فراهم می سازد و با استفاده از ظرفیت های موجود، صنوف مختلف را ترغیب به عقد قرارداد با موسسات می کند و در بعضی مواقع حتی اجبار به استفاده از ظرفیت موسسات نیز در دستور کار قرار می گیرد. برگزاری همایش ها با حضور اصناف و کارفرماها از جمله این موارد است و صدور ابلاغیه به کلانتری ها برای همکاری با موسسات نیز در این حوزه جا می گیرد. استفاده از ظرفیت های رسانه ای برای معرفی موسسات نیز از جمله کمک های موثر در نقش تسهیل گری ناجا می باشد.

3- ایجاد انگیزه

گماردن کارشناس و ارائه مشاوره به موسسات برای انجام ماموریت از دیگر ماموریت های تسهیل گری مرکز انتظام است که از سردرگمی و بن بست کار جلوگیری می کند و نور امید در دل موسسات روشن می شود که به پشتوانه مرجع قانونی به قوت قلب به کار ادامه دهند. تنظیم همین آیین نامه که موسسات را از زمره صلاحیت وزارت کار معاف نموده از جمله تقویت انگیزه و بسته تشویقی مهمی برای موسسات به شمار می رود

 

Print
0 نظرات
رتبه بندی این مطلب:
3/4

دسته ها: اخبار, حفاظت الکترونیکتعداد نمایش ها: 1929

کلمات کلیدی:

برای دادن نظر لطفا وارد شوید و یا ثبت نام کنید

انتخابگر پوسته

طراحی سایت