تاریخچه ایجاد امنیت در ایران

تأمین امنیت همواره از دغدغه‎های مهم بشری بوده است. پناه بردن به غارها برای در امان بودن از سرما، گرما و همچنین حیوانات درنده، ساختن قلعه‎های مستحکم و در ارتفاعات و اقدامات مشابه در طول تاریخ نشان دهنده اهمیت امنیت نزد انسان بوده، هست و خواهد بود.

در ایران نیز قبل از شکل‎گیری پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی نگهبانی از شهرها و محلات توسط افرادی تحت عنوان شبگرد، سرایدار و تحت نظارت کلانتری‎ها صورت می‎پذیرفت و در روستاها افرادی تحت عنوان شبگرد، سرایدار و تحت نظارت کلانتری‎ها صورت می‎پذیرفت ودر روستاها افرادی تحت عنوان دشتبان این وظیفه را به عهده داشتند.

با پیروزی انقلاب اسلامی و تشکیل کمیته‎های انقلاب اسلامی و به تدریج بسیج (نیروهای مردمی) نقش این افراد کمرنگ و وظایف آنها عمدتاً توسط نیروهای مردمی محلات صورت گرفته است. پس از آغاز جنگ تحمیلی و به تدریج نگهبانی از محلات در قالب ساختار منسجم از بین رفت و امور آن در مناطقی همچون مجتمع مسکونی، مراکز تجاری و … که مورد نیاز بود به افرادی تحت عنوان سرایدار و نگهبان سپرده شد که متأسفانه اکثر آنها از افاغنه و افراد غیر واجد شرایط و بعضاً دارای شرایط مشکلات عدیده از جمله اعتیاد ـ داشتن سوابق سرقت و .. بودند که این افراد علاوه بر امورات فوق سایر امور خدماتی آن محله‎ها را نیز انجام می‎دادند و عملکرد آنان به این سبب نه تنها ضریب امنیت را افزایش نمی‎داد بلکه خود منشاء جرم و جنایت (سرقت، قتل، تبانی، با افراد مختلف و …) می‎شد و هیچ ارتباطی با مراکز انتظامی نداشته و در واقع موجب نابسامانی و بهم ریختگی در جامعه می‎گردید.

با توجه به مسائل و مشکلات مورد اشاره و توسعه شهرنشینی، حاشیه نشینی، ایجاد مرکز تجاری متعدد، معظلات (فقر، بیکاری، اعتیاد و …) و افزایش جرائم مانند جیب‎بری ـ کیف قاپی، مزاحمت اراذل و اوباش، انواع سرقت (خودرو و لوازم داخل آن، مغازه و منزل …) تحقق بند و در راستای تأمین امنیت عمومی و ارتقاء سطح احساس امنیت عمومی در جامعه ودر (۱۹ راهکار اجرایی قانون بخشی حفظ نظم و امنیت در برنامه سوم اقتصادی، اجتماعی جمهوری اسلامی ایران) مبنی بر واگذاری بخشی از خدمات حفاظتی به شرکت‎های تحت پوشش با حفظ کنترل و نظارت دقیق اقدام گردد که در همین راستا و در چارچوب جلب مشارکت بیشتر مردم در سال ۱۳۸۰ مرکزی تحت عنوان مرکز خدمات حفاظتی و مراقبتی (مرکز انتظام) وابسته به پلیس پیشگیری ناجا ایجاد تا با ساماندهی و قانومند ساختن امور نگهبانی و خدماتی انتظامی و پیشگیری از وقوع جرم و هرگونه تعرض به اماکن و اموال مردم، افزایش ضریب امنیتی با بکارگیری نیروهای آموزش دیده و تعیین صلاحیت شده با جلب مشارکت مردمی و نظارت ناجا در قالب شرکت‎های خدمات حفاظتی و مراقبتی برابر قوانین تجارت و کار و تأمین اجتماعی و ضوابط آئین‎نامه‎های ا جرایی ناجا اقدام نمایند.

Print
0 نظرات
رتبه بندی این مطلب:
1/0

دسته ها: مقالاتتعداد نمایش ها: 1758

کلمات کلیدی:

برای دادن نظر لطفا وارد شوید و یا ثبت نام کنید

انتخابگر پوسته

طراحی سایت